Интерактивный гид по городу
С мобильным приложением бродить по городу гораздо интереснее!

S.S. Botkina’s urban homestead

Botkin arranged an art gallery with three "picture rooms" in the yard of the building.

S.S. Botkina’s urban homestead
S.S. Botkina’s urban homestead
Покровка ул., дом 27, строение 1
Botkin arranged an art gallery with three "picture rooms" in the yard of the building.
3.44
Вы можете воспользоваться QR-кодом, чтобы открыть эту страницу в нашем приложении
Архитектурный стиль:
Годы постройки:
XVIII-XIX вв.
Архитекторы:
А. Каминский
Эпоха:
18th century, 19th century
Дата открытия, История появления

Первые сведения об усадьбе на Покровке относятся еще к 1780 годам. Позже, в середине XIX века, она принадлежала А.Ф. Марку – представителю состоятельного клана «московских немцев» Вогау – Марков.

У Марка усадьбу в 1860-е годы приобрел Дмитрий Петрович Боткин (записана она была на его жену Софью Сергеевну). Купеческая семья чаеторговцев Боткиных была известна всей Москве. Сам Дмитрий Петрович еще с юных лет увлекся собирательством произведений искусства и со временем стал общепризнанных знатоком в этой области. «Ничего тусклого, второстепенного… Видно, что хозяин сам давно занимается нелегким делом толкового и любящего покупщика картин, что он каждую картину облюбовал, не действовал зря, не накидывался только на модный сюжет или на эксцентричность», - писал о нем писатель П. Д. Боборыкин. Первоначально боткинская коллекция, состоявшая в основном из произведений западноевропейских живописцев, располагалась в родительском доме в Петроверигском переулке. Но позже обширное собрание переехало на Покровку.

Перестройка и реставрация

В 1867 году усадьба была перестроена в русском стиле по проекту архитектора А. С. Каминского. Любопытную деталь архитектурного замысла А. С. Каминского можно увидеть со стороны двора усадьбы. Здесь сохранились арки, первоначально являвшиеся частью не существующего сейчас перехода из одного здания в другое. Зрительно они «перетекают» в арки дома Апраксиных-Трубецких на противоположной стороне Покровки, образуя интересную арочную анфиладу. При доме в то время был коровник, курятник и обширные подвалы с провизией.

Владельцы и значимые персоны

В двухэтажном дворовом корпусе Боткин устроил художественную галерею с тремя «картинными комнатами», осмотреть которую в определенные дни с разрешения хозяина мог каждый желающий. Здесь были полотна известных западноевропейских живописцев, в том числе, Ш. Ф. Добиньи, Ж. Б. К. Коро, К. Тройона, имелись работы и русских художников: А. А. Иванова, И. Н. Крамского, В. Д. Поленова и др. Среди посетителей галереи был Л. Н. Толстой, А. А. Фет.

После смерти Д. П. Боткина коллекция оказалась разрознена. Часть ее была вывезена во Францию, другая часть после революции пополнила собрание Музея изящных искусств на Волхонке.

В начале ХХ века владение принадлежало сыну Дмитрия Петровича Петру Боткину. В советские годы здесь были устроены коммунальные квартиры. В настоящее время – различные конторы и кафе.

The first information about the homestead on Pokrovka dates back to 1780. Later, in the middle of the XIX century, it belonged to the A.F. Mark - the representative of a wealthy clan of "Moscow Germans" Wogau - Markov. Mark sold the estate to Dmitry Petrovich Botkin (the ownership was written on his wife Sophia Sergeevna’s name) in 1860. Merchant family of tea traders Botkins was known all over Moscow. Dmitry Petrovich became interested in collecting works of art since his youth and eventually became a recognized expert in the field. "Nothing dull or a second-rate... It can be seen that the owner himself has a long history of sensible and loving bidder of paintings, which is not an easy task. He chose each picture carefully, never acting in vain, never falling for a trendy scene or eccentricity" - wrote P. D. Boborykin, the writer about Botkin. Originally Botkin’s collection, consisting mainly of works by Western artists, was located in the family home in Petroverigsky alley. But later a vast collection moved to of Pokrovka. The estate was rebuilt in the Russian style by the architect A. Kaminski in 1867. An interesting piece of A. Kaminsky’s architectural design can be seen from the courtyard of the mansion. Here are preserved arches, which were originally part of the now -defunct transition from one building to another. Visually, they "spill over" into the arches of Apraksin -Trubetskoys house on the opposite side of Pokrovka street, forming interesting arched enfilade. The barn, chicken coop and extensive cellars with food were by the house at that time. Botkin arranged an art gallery with three "picture rooms" that on certain days could be visited by anyone with the permission of the owner in the two-storey yard building. There were pictures of famous Western artists, including S. F. Daubigny, Corot J.B. , C. Troyon. There also were famous paintings of Russian artists: Alexander Ivanov, I.N. Kramskoy, V. D. Polenova, etc. Leo Tolstoy and A.A. Fet were among the visitors of the gallery. After the death of D. Botkin collection was scattered. Part of it was exported to France, the other part of expanded the collection of the Museum of Fine Arts on Volhonka after the revolution. The property belonged to Peter, the son of Dmitry Petrovich Botkin in the early twentieth century. Communal apartments were organized in the house during the Soviet times. Currently various offices and cafes are here.
Автор статьи: Алексей Дедушкин
Поделитесь статьей с друзьями
Интересное рядом(6)
A. M. Vasnetsov Museum-apartmentThe memorial museum-apartment of the academician of painting A. M. Vasnetsov is a department of the State Tretyakov Gallery All-Russian Museum Association. It is located in Moscow, in Furmanny Lane, 6, in apartment №21–22, on the third floor of a four-story building. The house was built in the early twentieth century. From 1903 to 1933, a great Russian artist, Moscow historian A. M. Vasnetsov, who made a significant contribution to the history of the city and Russian art, lived, worked and died in this house. The formation of the museum and its collection took place over many years: from the moment the idea of organizing the museum in 1956 to its full implementation in 1997 began. In 1956, it was 100 years since the birth of Apollinaris Mikhailovich Vasnetsov. The Moscow public petitioned the RSFSR Ministry of Culture to re-create its home workshop. On December 13, 1957, the Decision of the Moscow City Executive Committee "On the reconstruction of the artist's memorial workshop" was made. The city authorities have provided enormous assistance in resolving this issue. In 1960, thanks to the efforts of the artist's son Vsevolod Apollinrievich and his wife Ekaterina Konstantinovna Vasnetsov, a memorial workshop was opened to the public, in which the artist had been working for the past 15 years. In 1965, the Vasnetsovs transferred the large rooms to the museum exposition, while they themselves moved into the small ones. In 1986, by order of the USSR Ministry of Culture, the museum of A. M. Vasnetsov became part of the State Tretyakov Gallery All-Russian Museum Association.The artist’s son and daughter-in-law decided to bequeath a collection of paintings, graphics, artistic furniture, a family archive, a library and household items of the late nineteenth and early twentieth centuries to the state after his death. In 1997, under the will of E.K. Vasnetsova, all her property and apartment became the property of the State Tretyakov Gallery. Currently, the collection of the museum has about 8,5 thousand items. In 2003, a new exposition of the museum was opened, which introduces visitors to the home workshop, the memorial furnishings of the late nineteenth and early twentieth centuries, as well as the multi-faceted artistic work of Apollinarii Vasnetsov.
Moscow, Furmanny lane, 6
Chistye_prudy
поэт
врачи, дипломаты, предприниматели и меценаты