Интерактивный гид по городу
С мобильным приложением бродить по городу гораздо интереснее!

The communal building of 'Pokazatyelnoye Stroitelstvo'

'Down with the bourgeois family!' 'Women must be freed from the chains of the kitchen!' 'Residents of the complex, interact!' These were the slogans of the young Soviet state that were embodied by this building, described as "the vehicle of a new culture'.

The communal building of 'Pokazatyelnoye Stroitelstvo'
The communal building of 'Pokazatyelnoye Stroitelstvo'
Гоголевский бул., д. 8, стр. 3
'Down with the bourgeois family!' 'Women must be freed from the chains of the kitchen!' 'Residents of the complex, interact!' These were the slogans of the young Soviet state that were embodied by this building, described as "the vehicle of a new culture'.
3.45
Вы можете воспользоваться QR-кодом, чтобы открыть эту страницу в нашем приложении
Архитектурный стиль:
Годы постройки:
1929–1932
Архитекторы:
И.Ф. Милинис, В. Владимиров, А. Пастернак, Л. Славина, М.Я. Гинзбург, М.О. Барщ
Эпоха:
1920s, 1930s
Информация о здании

Дом-коммуна РЖСКТ «Показательное строительство» построен в 1929–1932 гг. по проекту группы архитекторов в составе М. Барща, В. Владимирова, И. Милиниса, А. Пастернака, Л. Славиной и инженера С. Орловского. В 1920-е гг. был разработан целый ряд проектов недорого жилья. Комплекс состоит из трех корпусов, два из которых изначально являлись жилыми, а третий — общественным.

Интересной особенностью жилого корпуса для одиноких и малосемейных, который носил проектное название «дом с ячейками типа F», являются двух- и трехуровневые квартиры-ячейки, идущие попарно (вверх и вниз), с прихожими, расположенными на одном уровне. Коридоры на два этажа с горизонтальным сплошным остеклением должны были, по замыслу авторов, стать "артерией, стимулирующей общение жильцов ячеек".

Как раз «общение жильцов ячеек», их социализация и является причиной того, что балконов в квартирах предусмотрено не было. Изначально предполагалось, что «дышать свежим воздухом» жильцы будут на общем пространстве эксплуатируемой крыши, где были устроены солярий и площадки для отдыха.

Помимо крыши к услугам жильцов был третий — общественный — корпус. Здесь располагались клуб, столовая и спортзал, а также ледник, прачечная и технические службы дома-коммуны. Первоначально здание имело со стороны двора по фасаду двухсветное остекление с террасой, не сохранившееся до наших дней. Со стороны двора располагался и вход в корпус.

Шефство над клубом дома-коммуны взяли работники ЦДРИ (Центрального дома работников искусств). Для жильцов выступали известные певцы, например, тенор И.С. Козловский, солистка оперетты Т.Я. Бах. На Новый Год в клубе устанавливали большую коллективную елку, и жильцы устраивали совместные празднества. Здесь же, в общественном корпусе, работала библиотека, балетная студия, различные кружки. Открылся детский сад.

Кухни в квартирах-ячейках были спроектированы очень небольшого размера. По сути, в этих «кухонных элементах» можно было только разогреть при необходимости еду или сварить кофе. Но к услугам жильцов была столовая в общественном корпусе. Таким образом, реализовывалась известная формула первых лет советской власти об «освобождении женщины от кухонных цепей». Помимо прочего, общественная столовая рассматривалась не только как место питания, но ещё, и как место «товарищеского общения», как «ломка мещанской семьи» и «проводник новой культуры».

В послевоенные годы здание было существенно перестроено. Сейчас в нем располагаются различные конторы.

Built in 1929-1932, the collective housing project for the Pokazatyelnoye Stroitelstvo ('Demonstrative Construction') building cooperative was designed by a Moscow-based group of architects which included Mikhail Barsch, Vladimir Vladimirov, Ignatiy Milinis , Alexander Pasternak and Lyubov Slavina, as well Sergey Orlovsky, the engineer. The complex was part of a series of low-cost housing projects developed by Soviet architects in the 1920's. It consists of three buildings, two of which were originally residential while the third contained communal facilities. One of the residential buildings, which was called the 'F-type unit block' and was intended for smaller families and single people, features a very peculiar design: its two- and three-level 'living units' - basically, small flats - are arranged in pairs, one above the other, with the lobbies of both units in a pair located on the same level. The units' doors open into a glazed hallway (thus, there is one hallway for each two floors), which, as envisioned by the architects, was supposed to become a 'thoroughfare enabling the interaction of unit occupants'. Just "communication of the tenants of cells", their socialization is the reason that the balconies in the apartments were not provided. Initially, it was assumed that "breathe fresh air" tenants will be on the common space of the roof, where the solarium and rest areas were arranged. Apart from the roof terrace, the residents had at their disposal the third communal building. It housed a club, a dining room and a gym, as well as an icehouse, a laundry and technical facilities. The building used to have a glazed terrace with two tiers of windows on the courtyard side, but it did not survive to the present day. The entrance to the building was also located on the courtyard side. The housing complex was taken under the patronage of the TsDRI (Central House of Artists - a trade union of actors, singers, visual artists, and so on). Some of the best-known singers, including Ivan Kozlowski, a tenor, and Tatyana Bach, an operetta artist, performed in the club for the residents. On New Year's Eve, the occupants used to install a large New Year tree there, and celebrated the holiday together. The communal building also served as a base for a library, a ballet studio, and several hobby clubs. To top that off, a kindergarten for the residents' children was eventually opened here. The kitchens of the living units were incredibly small - in fact, those 'kitchen stations' were only suitable for heating food cooked somewhere else or for brewing some coffee. Instead, the residents were expected to eat at the dining hall located in the communal building. It was the architects' way of implementing the famous adage of the early Soviet era - the one promoting 'the emancipation of women from domestic drudgery.' Moreover, the communal dining hall was seen not just as a place to eat, but also as the hub of 'interaction between comrades', a way of 'doing away with the bourgeois family', and 'a vehicle of a new culture.' During the postwar period, the building underwent some significant modifications. It houses various offices at the moment.
Автор статьи: Алексей Дедушкин