Интерактивный гид по городу
С мобильным приложением бродить по городу гораздо интереснее!

Manege (Arena)

Built in record time (in just six months! ) Manezh building was an unique construction.

Manege (Arena)
Manege (Arena)
Built in record time (in just six months! ) Manezh building was an unique construction.
3.39
Вы можете воспользоваться QR-кодом, чтобы открыть эту страницу в нашем приложении
Архитектурный стиль:
Годы постройки:
1817, 1824-1825
Архитекторы:
О.И. Бове, А.А. Бетанкур, П.Ю. Андреев, К. Ламони
Эпоха:
19th century
Информация о здании

В XVII – XVIII веках на месте будущего Манежа находилась площадь, где торговали дровами, сеном и мхом, которым конопатили деревянные стены домов (с тех времен и существует название Моховой улицы). Пожар 1812 года уничтожил деревянную застройку улицы, но уже к 1817 году большая часть зданий была выстроена заново. В этом же году 30 ноября, ко дню парада войск - по случаю пятилетней годовщины разгрома армии Наполеона императором Александром I, и открылся Манеж.

Построенное в рекордные сроки (всего за шесть месяцев!), здание Манежа представляло собой уникальную постройку не только по своим размерам (166,1Х44,7 м – самое крупное строение в России на протяжении полутора веков), но и по планировке. Первоначально Манеж предназначался для проведения смотров, учений и парадов, по проекту, в нем должны были легко помещаться до 2 тысяч солдат. Начальник Главного управления путей сообщения и публичных зданий генерал-инженер А. А. Бетанкур разработал проект и поручил его строительство Л. Л. Карбонье. Тот, в свою очередь, представил императору еще два проекта, но Александр утвердил первый – «бетанкуровский», исполнявший главное его условие: Манеж не должен был иметь внутри ни одной подпирающей потолок колонны. Августин Бетанкур разработал для перекрытия здания не имеющую мировых аналогов безопорную конструкцию из деревянных ферм.

Уже через год стропила дали осадку и были поправлены Луи Карбонье, а в 1824-м и вовсе сделаны заново инженером-поручиком А. Я. Кашперовым. Но это не помешало славе о русском Манеже разнестись по всей Европе. Иностранные инженеры приезжали изучать систему его перекрытий.

В 1824 году А. Бетанкур умирает. А в 1825-м принимается решение украсить Манеж скульптурами. Декором фасада занимается главный архитектор «Фасаднической части» Комиссии для строения Москвы Осип Бове; и после окончания работ Манеж прочно занял свое место в списке шедевров мировой архитектуры.

Было бы странно использовать столь престижную площадку в самом центре города исключительно для военных смотров. Поэтому почти сразу Манеж стал выступать в роли Центрального выставочного зала, помещения для народных гуляний, благотворительных вечеров и концертов. В 1867 году, когда в Москву приехал со своим концертом Гектор Берлиоз, ему для выступления определили именно Манеж, а не Большой театр.

В Манеже выступали клоуны, цыганские оркестры, терские казаки, фокусники, проводились популярные в то время благотворительные лотереи.

В 1899 году в Манеже прошел карнавал клуба циклистов (велосипедистов) под названием «Москва». Искусству управления велосипедом обучали здесь же. Среди учеников был и престарелый Лев Толстой, которому обучение давалось крайне нелегко, сказывались годы. Однако сам Лев Николаевич считал, что виновата в его неуспехах одна дама, тоже из новичков. Он переживал: «У нее шляпа с перьями, и стоит мне взглянуть, как они колышутся, я чувствую – мой велосипед неотвратимо направляется к ней. Дама издает пронзительные крики и пытается от меня удрать, но - тщетно. Если я не успеваю соскочить с велосипеда, я неизбежно на нее налетаю и опрокидываю ее. Со мной это случалось уже несколько раз. Теперь я стараюсь посещать манеж в часы, когда, я надеюсь, ее там нет».

Перед 1917 годом в Манеж городские власти загоняли бунтующих студентов из расположенного на другой стороне Моховой столичного университета. После революции в здании разместился правительственный гараж. В 1940-м деревянные фермы в Манеже заменили металлическими, но они вскоре на 1,5 метра прогнулись; c тех пор периодически ставили временные опоры. Интересно, что чтобы сохранить деревянные конструкции, во времена Бове весь чердак был засыпан махоркой на полуметровую высоту. Всевозможные грызуны и насекомые не любят этот запах. В войну 1941 - 1945 годов всю махорку выкурили, но конструкции еще в семидесятые годы XX века были как новенькие. А на чердаке еще долго стоял густой запах табака.

В 1957 году Манеж переоборудовали под Центральный Выставочный зал, здесь проходили Всесоюзные художественные выставки. А в 1962 году открылась знаменитая городская выставка «XXX лет МОСХА», к которой была присоединена экспозиция студии профессора Э. М. Белютина «Новая реальность». Знаменита она на весь мир скандалом, учиненным Н.С. Хрущевым, после его знакомства с работами студийцев. «На два года на лесозаготовки!», «Все запретить!», «ПидАрасы!» - таковы, говорят, были эмоциональные оценки Хрущева. Только в 1990 году в Манеже открылась выставка «Новой реальности» под многозначительным названием: «От Манежа до Манежа». 400 участников, около тысячи произведений - имена Белютина и художников «Новой реальности» стали своего рода международным брендом.


14 марта 2004 года, примерно в 21.20, по неизвестной причине, вспыхнул чердак здания, огонь моментально охватил всю его огромную кровлю. В тушении участвовало до 100 пожарных расчетов, двое пожарных погибли. Однако гордость Манежа - уникальные деревянные конструкции Бетанкура - сгорели полностью…


Ровно через год, к 18 апреля – Дню исторического и культурного наследия Москвы -новый Манеж был торжественно открыт снова. Площадь здания увеличилась почти вдвое, появились эскалаторы, подземный этаж. В подземной части разместились выставочный зал с галереями, вестибюль с гардеробом, инженерно-технические и подсобные помещения. В основной части - главный выставочный зал, административные помещения, конференц-зал, кафе и ресторан.


Здание Манежа является объектом культурного наследия федерального значения.

In the XVII - XVIII centuries on the site of the future arena was a trading square for firewood, grass and moss , which caulked wooden house walls (since that time Mohovaya (moss) street got its name) . A fire in 1812 destroyed the wooden buildings of the street, but by 1817 most of the buildings had been built from scratch. Manege opened in the same year on November 30th, the day of the parade of troops celebrating the fifth anniversary of the defeat of Napoleon's army by the Emperor Alexander I. Built in record time (in just six months!) Manezh building was a unique construction not only for its size (166.1 X44 , 7 m) - the largest structure in Russia over the century and a half, but also in layout . Arena originally intended for parades, drills and parades and was supposed to easily fit up to 2 thousand soldiers according to the project. Engineer-general A. Betancourt, the Head of the Main Department of railways, roads and public buildings developed the project and commissioned its construction to L.L. Carbonie. He presented two more projects to the Emperor, but Alexander approved the first one – developed by Betankur. The project fulfilled the main condition: arena should not have had any column propping ceiling insight. Augustin Betancourt developed the design of the wooden trusses to cover the building which has no analogues in the world. The rafters were given a draft and corrected by Carbonnier Louis a year later, and in 1824 and completely redone engineer Lieutenant A.J. Kashperov. But that did not stop the glory of the Russian Arena smash across Europe. Foreign engineers came to study its overlaps system. A. Betancourt died in 1824. And in the 1825 it was decided to decorate the Arena with sculptures. The décor was entrusted to the chief architect of the “Moscow buildings’ façade Commission” Osip Bove , and afterwards the Arena firmly taken its place in the list of masterpieces of world architecture. It would be strange to use such a prestigious site in the heart of the city exclusively for military parades. So Manege became a central exhibition hall almost immediately. It was also used for folk festivals , charity nights and concerts. Hector Berlioz came to Moscow in 1867 and his concert was held in the Arena, and not the Bolshoi Theater. In the Arena were clowns, gypsy bands, Terek Kazaks , magicians, which were popular at the time, charitable lotteries were conducted. The carnival of cyclists under the name "Moscow" was held in Manez in 1899. The art of bicycle control was also taught here. Among the students was an old man Leo Tolstoy. The training went really hard for him because of his age. However, Tolstoy blamed a lady, who also was one of the beginners. He complained: "She has a hat with feathers, and if I look at them and it sway, I feel - my bike inexorably moves towards her. The lady makes a high-pitched screams and tries to run away from me, but in vain. If I do not have time to get off the bike, I am bound to her and tipping her accidentally. It has happened to me several times already. Now I am trying to go riding in the hours when, I hope, she's not there." City authorities pounded rebel students of the Metropolitan University into the Arena located on the other side of Mohovaya street before the year 1917. After the revolution, the building housed government garage. In 1940, wood trusses in the Arena replaced the metal, but they soon caved in at 1.5 meters; since then temporary supports were put periodically to support the ceiling. Interestingly enough, that in order to preserve the wooden structure whole attic was filled by shag half a meter deep at the time of Bove. All sorts of rodents and insects do not like this smell. In the war of 1941 - 1945 all shag was smoked, but even in the 1970s the columns were as good as new and the thick smell of tobacco stayed in the attic for a long time. In 1957 it was converted into a central Manez Exhibition Hall, there were All-Union art exhibitions. The famous city's exhibition «XXX years MOSH" with the exposition of Professor E.M. Belutin "New Reality" studio opened here in 1962. It is famous all over the world for the scandal perpetrated by N.S. Khrushchev after his acquaintance with the works of the Studio. "Send them for taiga logging for two years!!" "Ban it all!" "Motherfuckers!" - These were emotional evaluation of Khrushchev. The "new reality" managed to open the Manez exhibition under the significant title: "From Manez to Manez" only in 1990. There were 400 participants, about a thousand works of art by Belutin and other "New reality" authors became a kind of international brand. On March 14th, 2004 at about 21.20 fire broke up in the attic of the building for an unknown reason and spread all over its huge roof almost instantly. Over 100 teams of firefighters participated in extinguishing the fire, two firefighters were killed. However, unique wooden construction Betancourt the pride of arena was completely burned down... Exactly in one year, on April 18th, 2005 when Moscow celebrates the Day of the historical and cultural heritage, the new Moscow Manege was opened again. Building area almost doubled, there were escalators, underground floor. Galleries, entrance hall with cloakroom, engineering and utility rooms housed in the underground part of the exhibition hall. The main exhibition hall is on the main floor as well as administrative offices, a conference room, a cafe and a restaurant. Manege building is an object of cultural heritage of federal importance.
Автор статьи: Юлия Мезенцева
Рекомендации
Особняк Зинаиды Морозовой с дополненной реальностью

В 1893 году Савва Морозов, знаменитый купец и промышленник, решил купить старую усадьбу Аксаковых на Спиридоновке и построить для своей любимой жены Зинаиды особняк. Молодой архитектор Фёдор Шехтель создал здесь настоящий средневековый замок, сделавший его знаменитым и модным архитектором, к которому выстроилась очередь из богатых заказчиков.

Технологии дополненной реальности в приложении «Узнай Москву» позволят вам узнать историю создания особняка непосредственно от цифрового двойника Саввы Тимофеевича Морозова. Вам надо всего лишь открыть карточку объекта в приложении, нажать кнопку “Дополненная реальность” и погрузиться в изучение истории знаменитого особняка.

ул. Спиридоновка, дом 17, строение 1
Краснопресненская, Баррикадная
Духовно-просветительский комплекс российских традиционных религий в районе Отрадное
Нововладыкинский пр., вл. 15 - ул. Хачатуряна, д. 8, корп. 1
Отрадное, Владыкино
Поделитесь статьей с друзьями
Интересное рядом(5)
Manege Central Exhibition HallThe building of Big Manege was built by the order of Alexander I for 8 months in 1817 on the occasion of the 5th anniversary of the victory in the war of 1812. The construction was carried out according to the project of engineer Augustine Betancourt by a special staff of engineers and architects subordinated to the Chief Inspector of hydraulic and earthworks in Moscow, Major-General Lev Carbonier. The building was called then “Ekzersirgauz” (home for military exercises). It impossible to tell that deal with construction went well. The idea, offered by Betancourt and which was carried out by Carbonier, meant the unique technological principle: the unique wooden construction of rafters, covering 44.86 m of space without intermediate supports. However, with the onset of a heat at the end of July, 1818 two rafter farms of the Manege cracked. They were fixed, but a year later, in the heat, the damaged in the rafters happened again. By the highest order of Alexander I, from September 1823 to May 1824, farms were rebuilt, and their numbers increased from 30 to 45. In August 1824, a ceiling was sewn to the roof of the Manege. Miracle of the equipment of times of an empire style is a result of joint action of many architects. A. Betancourt and L. Carbonier’s ideas were brought to mind by honest and modest professionals whom history is almost silence: Colonel R.R. Bausa, lieutenant engineer A. Ya. Kashperov and others. In 1825, the main architect of the Commission of Buildings, famous moscow architect Osip Bove decorated the Manege with stucco and plaster decorations. Since 1831, concerts and festivities were regularly held in the Manege. After the revolution, there was a government garage in the Manezh and in the times of Nikita Khrushchev (since 1957), the Central Exhibition Hall opened in the building. An interesting fact was told by the researcher Sergey Petrov, who had studied the construction of the Manege for many years as the head of the Main Directorate for the Preservation of Monuments of the USSR. It turns out that in order to preserve wooden structures, in the days of Bove, the entire attic was covered with a makhorka (shag). On half-meter. All sorts of rodents and insects do not like this smell. In spite of the fact that the makhorka itself was smoked during the war of 1941–1945, all the constructions were as good as new in the 1970s. But even then in the attic there was still a thick smell of tobacco. Interestingly, the makhorka case at the Manege pulls along a beautiful train of cultural associations. Associations concern, first of all, the history of national architecture. Here - a makhorka! Saying this, today is almost an exotic word, how can you not recall the symbol of the transformations of modern Moscow - The Central Park of Culture and Leasure named after Maxim Gorky, on whose territory in 1923, hosted the first All-Union Agricultural Exhibition - VSHV. And its symbol for subsequent generations was the Makhorka pavilion built by the young architect Konstantin Melnikov - one of the first examples of avant-garde design.
Tolstoy L. N.

писатель
Bové O. I.
архитектор