Интерактивный гид по городу
С мобильным приложением бродить по городу гораздо интереснее!

Вагонный сарай с котельной Миусского трамвайного депо

Many industrial architectural sites of the early 20th century have some features of medieval castles. It was the way to fit industrial buildings into historical environment.

Вагонный сарай с котельной Миусского трамвайного депо
Вагонный сарай с котельной Миусского трамвайного депо
ЦАО, Лесная ул., дом 20, строение 5
Many industrial architectural sites of the early 20th century have some features of medieval castles. It was the way to fit industrial buildings into historical environment.
Вы можете воспользоваться QR-кодом, чтобы открыть эту страницу в нашем приложении
Архитектурный стиль:
Годы постройки:
1903-1909, 1910-1911
Архитекторы:
Н.К. Жуков, М.Н. Глейнинг, В.Г. Шухов, Н.А. Сытенко
Эпоха:
1900s, 1910s
Информация о здании

Вагонный сарай с котельной – с 2017 года объект культурного наследия регионального значения – выходит на красную линию Миусского переулка. Он построен в 1901–1905 гг., но вскоре, в 1910–1911 гг., получил новые пристройки с юго-западной стороны. В прямоугольном в плане здании размещались также мастерские и кладовые.

Архитектура промышленных комплексов России того времени, и Миусское трамвайное депо здесь не исключение, вызывает ассоциации со средневековыми европейскими крепостями и замками: замкнутый контур комплекса, башенки и ризалиты, «готические» элементы декора, неоштукатуренные кирпичные поверхности стен, арочные ворота. Помимо соответствия вкусу времени, это обстоятельство имело и градостроительный эффект. Сугубо технологические, казалось бы, здания вписывались, «вживлялись» в архитектурную ткань старинного города, не создавая впечатления грубого контраста с предшествующей застройкой.

В советские времена здание перестраивалось. Въездные ворота для трамваев были заложены; центральная пара ворот в 1950-е годы объединена, когда здания трамвайного парка реконструировали под троллейбусное депо. Главный фасад здания выделен ризалитом, над которым поставлен ступенчатый аттик с башенками. Въездные ворота завершены полуциркульными арками. Фасад украшен также рустованными лопатками, венчающим карнизом. В малых арках фасада сохранились первоначальные витражи. Юго-западный фасад вдоль Миусского переулка лучше других сохранил первоначальный облик.

Крыша со световыми фонарями, авторство проекта которой приписывалось знаменитому русскому инженеру В.Г. Шухову, перестроена в середине ХХ века. В интерьерах, разделенных на продольные коридоры для движения трамвайных вагонов, не сохранилось исторической отделки. Зато уцелели опорные конструкции и перекрытия начала XX века, в том числе металлические сварные несущие фермы.

При реставрации и приспособлении комплекса Миусского трамвайного депо под культурно-развлекательный центр – «фудкорт» – здание Вагонного сарая с котельной сохранило исторические габариты и объемно-планировочное решение. Часть поздних пристроек демонтировали, фасады обновили, восстановили и укрепили детали их декоративного убранства.

The Car Shed with Boiler facing the Miussky Lane's frontage line, in 2017 has become a cultural heritage site of regional significance. It has been constructed in 1901 1905; however, soon after that, in 1910 1911, new annexes have been added to it on the South West side. In the building of rectangular layout there used to be also workshops and storerooms. Russian industrial architecture of those times evokes associations with European medieval fortresses and castles and the Miusskoye Tram Depot is no exception: closed boundary, turrets and risalits, "Gothic" decor elements, exposed brickwork of the walls, arched gateways. This style, besides being in vogue at the time, also made sense in terms of urban development. Seemingly pure functional buildings complied with and "blended with" the old city's architectural fabric without any stark contrast with the existing environment. During the Soviet times, the building has been reconstructed. The tram gateways have been mured up; in 1950s, the two middle gateways have been made one as the tram depot's building has been remade for the needs of a trolleybus depot. On the main facade there is a risalit with a step ine attic with turrets. The entrance gateways are topped with semicircular arches. The facade is also decorated with rusticated lesenes and final cornice. In the facade's smaller arches, original stained glass windows have survived. The South West facade along the Miussky Lane is better preserved compared to others. The roof with skylights allegedly designed by V.G. Shukhov, the famous Russian engineer, has been reconstructed in the mid 20th century. The interior space divided into passages for tramcars has no traces of any original decor. However, supporting and ceiling structures including welded load bearing metal trusses dating back to the early 20th century have well survived. In the process of the restoration of the Miusskoye Tram Depot complex and its adaptation for food court — cultural and entertainment center —historical dimensions, space layout and design of the Car Shed with Boiler building have been preserved. Some of the later annexes have been removed, the facades have been renovated, and some facade decor elements have been recreated and fixed. Konstantin Mikhailov
Автор статьи: Константин Михайлов
Поделитесь статьей с друзьями
Интересное рядом(12)
Petrovsko Alexandrovsky board - shelterChildren of poor noble families were kept here.
Фадеева ул., дом 5, строение 1
AZ MuseumThe AZ Museum is a museum of Russian artist Anatoly Zverev (1931–1986). Anatoly Zverev was and remains one of the most significant figures in the artistic life of Moscow in the second half of the twentieth century. The AZ Museum was founded by collector and patron of the arts Natalia Opaleva and art curator Polina Lobachevskaya in 2013. The Museum building on the 2nd Tverskaya-Yamskaya Street was opened in May 2015. The basis of the collection of the Museum AZ was the personal collection of Natalia Opaleva. In 2013, the daughter of the famous collector George Kostaki, Aliki Kostaki, presented the museum with more than 700 works by Zverev, archival materials and artifacts from the collection of her father. Today, the museum has more than 1,500 works by Anatoly Zverev and over 500 works by artists of his circle - nonconformists (Plavinsky, Nemukhin, Rabin, Krasnopevtsev, Tselkov and many others). Simultaneously with the foundation of the museum, a large publishing program was developed. Books and albums with works by Anatoly Zverev were published - “100 self portraits”, “Zverev. Love”, “Anatoly Zverev's Gogoliad”, “Anatoly Zverev Draws Andersen's Fairy Tales”, “Golden Ass”, “Apulea in Illustrations by A. Zverev” (publishing group: publisher - Natalia Opaleva, author of publishing project - Polina Lobachevskaya, compiler - Natalia Volkova , editor and author of articles - Sergey Solovyov). The small space of the museum does not allow to present the entire collection at the same time. Therefore, the AZ Museum offers a consistent story about different periods and directions in the works of Anatoly Zverev. Exhibitions follow each other, turning into a kind of “iso-series”. Each new exhibition is recorded in the film and becomes a film document - a film about the life of the AZ Museum. Multimedia screens play an important role in the concept of exhibition space. They expand the real space of each of the floors and allow you to see the works of Zverev in new perspectives.
Moscow, 2nd Tverskaya-Yamskaya Street, 20-22