Интерактивный гид по городу
С мобильным приложением бродить по городу гораздо интереснее!

The house of Master

"... Rented two rooms in the basement of a small house in the garden from the developer. Quit the job in the museum and began composing a novel about Pontius Pilate. - Oh, it was a golden age - whispered narrator while flashing with his eyes - a completely separate apartment, and the front room with water sink - he said especially proudly for some reason - small windows above the pavement leading from the gate. Lilac, linden and maple are right across the street, in four steps under the fence" "The Master and Margarita" -M.A. Bulgakov

The house of Master
The house of Master
"... Rented two rooms in the basement of a small house in the garden from the developer. Quit the job in the museum and began composing a novel about Pontius Pilate. - Oh, it was a golden age - whispered narrator while flashing with his eyes - a completely separate apartment, and the front room with water sink - he said especially proudly for some reason - small windows above the pavement leading from the gate. Lilac, linden and maple are right across the street, in four steps under the fence" "The Master and Margarita" -M.A. Bulgakov
3.80
Вы можете воспользоваться QR-кодом, чтобы открыть эту страницу в нашем приложении
Архитектурный стиль:
Годы постройки:
1810-е гг, 2-я пол. XIX в.
Эпоха:
19th century
Информация о здании

Вскоре после войны 1812 года Сергей Васильевич Мельников, титулярный советник, продает часть своего владения в Мансуровском мещанке Прасковье Федоровне Емельяновой. Новая владелица участка 29 марта 1834 года подала прошение о застройке участка купленной земли, в 1834-м вдоль красной линии переулка был выстроен добротный деревянный жилой дом на белокаменном подвале. Центральная часть по фасаду на три оконных оси была выделена креповкой. Интерьер спланирован по принципу кругового обхода. Парадные помещения – с лепным декором потолков и изразцовыми печами. В подвале выложен камин с чугунным прибором. В глубине же двора, справа и слева от дома, были построены деревянные сараи.

От Емельяновой усадьба перешла к поручику Ивану Петровичу Полетаеву, а затем к купцу первой гильдии Сергею Владимировичу Топленинову и, по наследству, к его сыновьям – Владимиру и Сергею. Владимир, старший, был актером, долгое время выступал на разных сценах, в конце жизни работал в Театре транспорта и даже дружил с самим Луначарским, который поспособствовал тому, чтобы братьям вернули реквизированный в 1918 году дом. Сергей был художником-декоратором, макетчиком-исполнителем Малого театра, МХАТа, других театров. В унаследованном доме старший брат жил с семьей наверху, а младший – в нижнем полуподвальном этаже. Сергей Топленинов был женат на дочери архитектора Льва Кекушева Екатерине, которая, несмотря на протесты родных, ушла из роскошного особняка на Остоженке, 21 к любимому. Только через несколько лет, когда накал страстей «в благородном семействе» поугас, Екатерина и Сергей поженились и переехали на Остоженку.

Часть дома братья сдавали драматургу Сергею Александровичу Ермолинскому и его жене Марии Артемьевне Чемишкиан.

В 1926 году в Мансуровском переулке появился частый гость, которого нельзя было спутать ни с кем другим. Он не был коренным москвичом, но Москву знал и любил и был готов отдать ей все, что у него имелось – свой яркий самобытный талант. Это был М.А. Булгаков. К кому он чаще ходил в гости, к Ермолинскому или к младшему Топленинову, пусть спорят булгаковеды. Доподлинно известно, что, когда ему было особенно трудно, он бывал здесь практически ежедневно. В это же время развивались его отношения с Еленой Сергеевной Шиловской.

«Ах, ах, ах! Зимою я очень редко видел в оконце чьи-нибудь черные ноги и слышал хруст снега под ними. И в печке у меня вечно пылал огонь! Но внезапно наступила весна, и сквозь мутные стекла увидел я сперва голые, а затем одевающиеся в зелень кусты сирени». («Мастер и Маргарита». М.А.Булгаков).

Как рассказывала Евгения Владимировна Власова, жена Владимира Топленинова, Булгаков часто ночевал в специально отведенной ему комнате с печкой (в правой части дома, если смотреть на фасад со стороны переулка). Тут же, сидя в полуподвальчике, Булгаков работал над своим романом «Мастер и Маргарита». И, судя по всему, Мастера он «прописал» именно здесь.

Опять же по воспоминаниям, в так называемом кафе «Нато Вачнадзе», устроенном в саду, Михаил Афанасьевич читал главы из нового романа; и тогда же на вопрос Марии Артемьевны ответил, что подвал именно этого дома он описал в «Мастере и Маргарите».

«… – Я открыл оконца и сидел во второй, совсем малюсенькой комнате, — гость стал отмеривать руками, — так... Вот диван, а напротив другой диван, а между ними столик, и на нем прекрасная ночная лампа, а к окошку ближе книги, тут маленький письменный столик, а в первой комнате — громадная комната, четырнадцать метров, — книги, книги и печка. Ах, какая у меня была обстановка!»

В 1980-х «дом Мастера» в Мансуровском реставрировался жившим в то время в нем художником Владимиром Алексеевичем Курским (1917-1985), и комната, в которой работал Михаил Афанасьевич, была сохранена именно как его писательский уголок. К сожалению, после смерти художника, начались многочисленные суды между наследниками. В 2013 году дом, являющийся объектом культурного наследия регионального значения, был выставлен на продажу.

Sergey Melnikov, the titular councilor sold a part of his property in Mansurovsky to Philistine Praskovya Feodorovna Emelijanova shortly after the War of 1812. The new owner of the site filed a petition for building on this plot of land purchased in 1834 on March 29, 1834. Solid wooden house on the white stone basement was built along the red line of the alley. The central part of the façade into three window axis was stressed by the seal. Interior was planned on the basis of a walk around. Ceremonial rooms are decorated with stucco ceilings and tiled stoves. In the basement is laid out with a cast iron fireplace tool. In the back of the court, to the right and left of the houses were built wooden sheds. The estate passed From Emelijanova to Lieutenant Ivan Petrovich Poletaev, and then to the merchant of the first guild to Sergey Vladimirovich Topleninovu and then his sons - Vladimir and Sergei inherit it. Vladimir, an older brother was an actor for a long time and acted on different stages, at the end of his life he worked in the theater of transport and even made ​​friends with the very Lunacharsky, who contributed to the return of their house to brothers in 1918. Sergei worked as a painter – decorator and layout artists for the Maly Theater, Moscow Art Academic Theater and other theaters. An older brother lived with his family in the inherited house upstairs, and the younger one occupied the lower basement floor. Sergei Topleninov was married to Mary, the daughter of the architect Leo Kekusheva, who, despite the protests of family, left the luxurious mansion on 21 Ostozhenka for her beloved. Only a few years later, when the passions "in a noble family" calmed down, Maria and Sergey married and moved on Ostozhenka. Playwright Sergei Alexandrovich Ermolinsky with his wife Maria Artemevna Chemishkian rented a part of brothers’ the house. The frequent guest, who cannot be confused with anyone else, appeared in Mansurovsky Lane in 1926. He was not a native Muscovite, but he knew Moscow, loved the city and was willing to give it everything he had - his bright original talent. Who of this two people Ermolinsky or Topleninov was visited more frequently by Bulgakov? We shall let Bulgakov specialists to argue about it. It is known that, when there were particularly difficult times for Michael Afanasievich, he used to come here almost every day. At the same time his relationship with Elena Sergeevnoj Shilovskaya was developing. "Ah, ah, ah! In the winter I rarely saw someone's black feet and heard the crunch of snow beneath them in the window. And the fire was always burning in my furnace! But suddenly it was spring, and I first saw naked and then dressed in green lilac bushes through a darkly glass." (" Master and Margarita". Mikhail Bulgakov). “Bulgakov often spent the night in a special room with a stove him (on the right side of the house, if you look at the front form the lane side)” remembered Evgenia Vlasova, the wife of Vladimir Topleninov. Right there, sitting on the cellar floor, Bulgakov worked on his novel "The Master and Margarita". And, apparently, the Masters’ permanent address was here. Again, according to memories, the so-called "Nato Vachnadze cafe ", located in the garden, Bulgakov read chapters of a new novel, and at the same time, in replay to the question of Mary Artemevna said that the basement of the house was described in "Master and Margarita". "... - I opened the little window, and sat in the second tiny room - the guest was handed measure – like so... Here's a sofa, and the sofa in front of the other, and between them a table, and on it a beautiful night lamp, and closer to the window of the book, there is a small writing table, and in the first room - huge room, fourteen meters - books, books, and a stove. Oh, what a setting! " In the 1980s, a "Master’s house" on Mansurovsky was restored by Vladimir Alexeyevich Kursky(1917-1985) while the artist was living here, and the Bulgakov’s room where he worked was preserved as a writer area. Unfortunately, after the artist's death, numerous law suits have begun between the heirs. In 2013, the house, which is an object of cultural heritage of regional significance, was put up for sale.
Автор статьи: Юлия Мезенцева
Поделитесь статьей с друзьями
Интересное рядом(2)