Интерактивный гид по городу
С мобильным приложением бродить по городу гораздо интереснее!

Лосев Алексей Федорович

Лосев Алексей Федорович
Лосев Алексей Федорович
философ и религиозный мыслитель
3.44
Вы можете воспользоваться QR-кодом, чтобы открыть эту страницу в нашем приложении
Дата и место рождения:
23 сентября 1893 г., Новочеркасск
Дата и место смерти:
24 мая 1988 г., Москва
Сфера деятельности:
The science
Эпоха:
Russian Empire 18th-19th century, Early 20th century
Рождение и детство

Алексей Фёдорович Лосев (10—11/23.9. 1893 — 24.5.1988) — философ и религиозный мыслитель с широким кругом научных интересов (история философии, прежде всего античной, типология культуры, филология, эстетика, математика, философия музыки, мифология, семиотика, лингвистика, стилистика и др.); переводчик и комментатор античных и средневековых авторов (Платона, Аристотеля, Плотина, Прокла, Николая Кузанского и др.).

Родился он на самом излёте века девятнадцатого в 1893 году 23 сентября или 10-го (по старому стилю) на юге России в городе Новочеркасске – столице Донского казачества. Донской казак, его отец был преподавателем гимназии, музыкантом, воспитывался матерью (отец оставил семью). Окончил классическую гимназию имени Матвея Платова в городе Новочеркасске.


Образование

В 1911 г. поступил на историко-филологический факультет Московского университета, который окончил в 1915 г. по двум отделениям — философскому и классической филологии. Еще студентом занимался научной работой в Психологическом институте, основанный Г.И. Челпановым. По рекомендации последнего участвовал в заседаниях Религиозно-философского Общества памяти Вл. Соловьева.

Оставлен на кафедре классической филологии для приготовления к профессорскому званию. Учительствовал в московских гимназиях и школах, одновременно готовясь к магистерским экзаменам, которые успешно выдержал.


Деятельность

К началу 20-х годов он уже профессор Московской консерватории и действительный член Государственной Академии Художественных Наук. Но в 1930 году, после выхода книги «Диалектика мифа», последнего образца немарксистской философии в Советском Союзе, последовали арест, лагерь, запрет заниматься философией и почти 20 лет вынужденного молчания. Лишь с 1953 года его работы стали вновь появляться в печати. В трудах Алексея Фёдоровича Лосева синтезируются философия и филология, эстетика и мифология, богословие и теория символических форм, философия художественных стилей, музыка, математика, астрономия и многое другое. Профессор Семён Людвигович Франк, находясь в эмиграции и познакомившись с первыми книгами Лосева, так говорил о нём: «Своими книгами автор, несомненно, сразу выдвинулся в ряд первых русских философов и засвидетельствовал, что внутри России жив дух истинного философского творчества, пафос чистой мысли, который сам есть в свою очередь свидетельство духовной жизни, духовного горения». Алексей Фёдорович мог с полным правом писать в «Истории эстетических учений», что он не чувствует себя «ни идеалистом, ни материалистом, ни платоником, ни кантианцем, ни гуссерлианцем, ни рационалистом, ни мистиком, ни голым диалектиком, ни метафизиком». «Если уж обязательно нужен какой-то ярлык и вывеска, то я, к сожалению, могу сказать только одно: я — Лосев». Этими словами философ подтвердил цельность своей мысли и жизни, свою абсолютную индивидуальность.


Смерть

Ушёл из жизни в сумерках века двадцатого (24 мая 1988 года) в Москве в доме 33 по улице Арбат, где он прожил почти полвека.
Автор статьи: Светлана Лебедева
Рекомендации
Соломатин Александр Викторович
российский военнослужащий, Герой Российской Федерации
Зорге Рихард
советский разведчик
Mayakovsky V. V.
поэт
поэт
Поделитесь статьей с друзьями
Связанные объекты(66)
Tsoy Viktor
Russian musican
Tver district

Hallmark of the city.

район Тверской
Фридрих Энгельс
Пречистенских Ворот пл.
г. Москва, ул. Пречистенка, д. 11/8
Maly Mogiltsecvsky 3Yesenin and Bulgakov got married twice at the registrar located in this house.
М. Могильцевский пер., д. 3
Гоголевский б-р (напротив д. 10)
Korobkova’s houseThe dragon that is guarding the house did not save it from the fire and shelling.
Тверской бул., д. 6
Pushkinskaya, Tverskaya, Chekhovskaya, Арбатская (филёвская линия)
Broido’s houseThis is a two-storey house built by the architect A. Zeligson in 1910-1912. The draft of the mansion, made for site owners spouses Broido, reflects features of the French Art Nouveau style.
ЦАО, Денежный пер., дом 7, корпус 2, ЦАО, Денежный пер., дом 7, строение 1
г. Москва, пер. Афанасьевский Б., д 3
Moscow State Museum “Burganov’s House”The museum “Burganov’s House” is located in a district where once there was an icon-painting settlement and the only church in Moscow of the Saint Evangelist Luke, the patron saint of icon painters. Therefore, apparently, not by chance, but at will from above, the creative studio of the National Artist of Russia, Academician of the Russian Academy of Arts, sculptor Alexander Nikolaevich Burganov, is located in a small outbuilding that has survived from pre-fire Moscow. When the artist appeared here, he understood at once that this place where there is a special aura of the capital, spirit of its history and art which need to be kept. A. Burganov put the memorable sign on the place of the lost temple of the evangelist. Active arrangement of territories, adjacent to a studio, began with this significant event. The half-ruined old buildings hidden behind facades of modern houses by creative will and talent of the artist in a decade turned into an unusual sculptural architectural complex – the only territory in the capital, where as in ancient Athens "it is more statues, than people". However, as if without wishing to remain hidden from people, sculptures leave to them towards: before the central entrance the gallery of portraits - "People – Legends" is located, the garden "Ecology" was comfortably stretched in Sivtsev Vrazhek Lane. And special action unfolds in the museum, where the author, a director, the decorator and the creator of the actors is one creator – Alexander Burganov. The Big yard is located in the centre of the museum. The main characters of action grouped in separate thematic stage as on the big stage around the yard. The central place is allocated to a pyramid of the exhibition hall “Small Louvre” over which the fight of two furious horses was played. But the dominating place in space of the yard is allocated to “the Arcadeof the Big Angel”. It is similar to the portal of the western cathedral with tiers of sculptural groups. It is also an altar with the "Big hands" uplifted over it in entreaty to the sky. The way to the museum’s main building, the Pegasus gallery, goes through this arcade of the “Big Angel”. “The House of Pegas” was revived from the ruins of the old building from which only the walls remained. The space of gallery is the huge fantastic labyrinth consisting of series of certain halls of niches and transitions and each sculpture in the space – the owner. And at the same time, a single, unsecured space was formed in the “House of Burganov”. There are no regulated guides in this space, the movement in it cannot be specified, logical and orderly. You can climb the roof of the Pegasus and look at the wonderful view from a bird's eye view of the museum courtyards and the adjacent Arbat lanes. You can descend into the underground passages of the Pyramid and examine the figures of the Big Angel Arcade in unusual angles. And also you can make a journey through time through the ages and peoples from ancient Greek artifacts to Japanese prints, from classical forms of ancient Roman gods to quaint images of surrealism.
Afanasyevsky Bolshoy Lane, 15, building 9
Museum-apartment of the actor’s family of M.V., A.A. Mironovs - A.S. MenakerThe house, where the museum-apartment is located, is a typical bricky tower in a quite arbat lane. Appearing here, you get in a special world where time stopped. Here you can feel the character and way of life of the owners of the house, their special energy, amazing atmosphere and coziness of the creative family. They rehearsed in the big room, celebrated New Year and Christmas noisily. Here is an old piano, which was played by Alexander Menaker, Andrei Mironov, Claudia Shulzhenko, Lydia Ruslanova, Jan Frenkel, Lyudmila Zykina and Nikita Bogoslovsky. There is an author's porcelain, a collection of cheese boards, an antique clock and a sideboard from the house of Maria Mironova’s parents in the same room. In the kitchen, lovingly furnished by the hostess in the Russian, made of bast style - a lot of handicrafts; The kerosene lamp is an excellent example of the “Russian modern” of the early twentieth century, rare items of Western European life of the nineteenth century - bouilotte and samovar. In the office of A. Menaker, which M. Mironova turned into a “museum for my boys”, collected portraits of family members of A. Menaker, numerous photographs of A. Mironov, his make-up table and personal belongings; ancient engravings with views of St. Petersburg, sculptural cartoons of Kukryniksov on the figures of Soviet art. In the bedroom of M. Mironova there are a lot of rare icons and objects of church life. In the corridor there are paintings of famous artists of the twentieth century, personal belongings and stage costumes by M. Mironova and A. Menaker; stage costumes by A. Mironov, including the Figaro costume, in which the artist last appeared on the stage.