Интерактивный гид по городу
С мобильным приложением бродить по городу гораздо интереснее!

A.K.Echkin apartment building

This house was built in 1903 on the project of Nikita Gerasimovitch Lazarev. In the design of the house 23 architect applied fashionable modern style. Finely executed stucco low relief, interesting forged lattice on the facade and oval complex curvature, triple attic window.

A.K.Echkin apartment building
A.K.Echkin apartment building
ЦАО, Арбат ул., дом 23, строение 1
This house was built in 1903 on the project of Nikita Gerasimovitch Lazarev. In the design of the house 23 architect applied fashionable modern style. Finely executed stucco low relief, interesting forged lattice on the facade and oval complex curvature, triple attic window.
5.00
Вы можете воспользоваться QR-кодом, чтобы открыть эту страницу в нашем приложении
Архитектурный стиль:
Годы постройки:
1902-1903 гг.
Архитекторы:
Эпоха:
1900s
Информация о здании

В 1841 году дом занимала семья философа-славянофила Алексея Степановича Хомякова, в гостях у которого бывал Н.В. Гоголь. До 1901 года строение принадлежало адвокату, редактору «Юридического вестника» Владимиру Михайловичу Пржевальскому, брату путешественника Николая Пржевальского.

Предприниматель Ечкин выкупил здание в 1902 году и построил на этом месте гостиницу (проект архитектора Лазарева). В доходном доме в разное время жили многие известные личности.

В мансарде располагалась мастерская «русского Родена» Сергея Конёнкова. В 1905 году он участвовал в строительстве баррикады напротив дома, и так вспоминал об этом: «Наша дружина решила забаррикадировать Арбат. Мои товарищи избрали меня начальником дружины. Вооружились ломами и пилами, вышли на улицу. Начали валить на мостовую телеграфные столбы. Нам на помощь пришли и местные жители. Отовсюду тащили и катили старую мебель, бочки, доски, сани, коляски. Все это опутывалось проволокой. Через несколько часов улица стала непроезжей и непрохожей». В мастерской Конёнкова революционеры прятали оружие и гранаты.

В этой же мансарде жили и творили художники Павел и Александр Корины, в гостях у них бывал писатель Максим Горький. Здесь Павел Корин начал работать над главной картиной своей жизни «Русь уходящая», которую так и не завершил. Его брат, живописец и реставратор А.Д. Корин, жил и работал в этой мастерской с 1934 по 1986 год.

В 2008 году доходный дом Ечкина отреставрировали, сохранив исторический облик памятника архитектуры.

This house was built in 1903 on the project of Nikita Gerasimovitch Lazarev. At the turn of the XIX and XX centuries, he owned a construction office "Lazarev N.G., engineer and Strother F.A.." Several houses and apartment buildings, including the nearby house №29 on Arbat and a small masterpiece of neoclassicism - Mindovsky mansion in Starokonyushny lane 1 were built by N. Lazarev in Moscow. Viktor Nikitich, the son of N. Lazarev became a prominent art critic and the author of many works of art of ancient Rus and Byzantium.

In the design of the house 23 architect applied fashionable modern style. Finely executed stucco low relief, interesting forged lattice on the façade and oval complex curvature, triple attic window.

Elena E. Veselovskaya was the hostess of the house. Her son, Stepan Borisovich Veselovsky (1876-1952), historian, academic, specialist in medieval Russia lived here. The studio of the famous sculptor Sergei Konenkov (1874-1971) located in the attic in the early twentieth century. During street battles in December 1905, near the house, a barricade was built, near which Stanislav Konenkov was on duty and defended it. After the cessation of fighting, fleeing Arbat vigilantes concealed weapons in the attic of the house 23, next to the workshop of the sculptor.

In the attic of the house from 1920 until February 1934 there was a workshop of famous painter Pavel Korin (1892-1967). Here he worked on sketches and portraits of contemporaries for the grand and not painted "Disappearing Russia". These preparatory works - some of the best portraits of the old Russia. The painting was conceived so great that finding a suitable canvas under the Soviet regime was impossible. Especially because the theme paintings did not fit into the framework of communist ideology. September 3, 1931, Maxim Gorky visited the studio of artist , scrambled under the roof of the building. He looked at the sketches, appreciated the idea of the picture and achieved that for P. D. Korin made a special canvas on special order. The artist could not use the canvas.

Now painting by Korin can be seen in the Tretyakov Gallery, in the department of painting of the Soviet period.