South Wing of the Tiutchev Homestead

South Wing of the Tiutchev Homestead

Армянский пер., дом 11, строение 3
Vertical window niches are one of the distinctive features of the early Russian neoclassical architecture of the 18th century. They are present both on the facade along the lane and on the Southern wing walls facing the homestead courtyard.
star-icon
3.3
audioGuideОткрыть аудиогид
Вы можете воспользоваться QR-кодом, чтобы открыть эту страницу в нашем приложении
объект культурного наследия федерального значения
Архитектурный стиль:
Classicism
Годы постройки:
XVII–XIX вв.
Назначение постройки
City estate

Информация о здании

Флигель входит в состав городской усадьбы XVII–XIX вв., объекта культурного наследия федерального значения.

У усадьбы на углу Армянского и Сверчкова переулков – длинная и сложная история — и владельческая, и строительная. Палаты XVII века, принадлежавшие, возможно, боярину Милославскому, составили ядро усадебного дома, который впоследствии перестраивался. С 1790 года, когда усадьба переходит к князьям Гагариным, ее преобразованием в соответствии с канонами московского классицизма занялся знаменитый архитектор М.Ф. Казаков. Он и создал традиционную классическую композицию с главным домом в глубине участка и симметричными флигелями, выдвинутыми на красную линию Армянского переулка.

Затем усадьбой владели Тютчевы (здесь жил и знаменитый поэт Федор Тютчев), а впоследствии она использовалась под разного рода социальные учреждения – от Горихвостовской богадельни до советского «Дома соцобеспечения имени Некрасова» 1920-х гг., описанного Ильфом и Петровым в романе «12 стульев» под именем «2-го Дома Старсобеса». Но общая композиция усадьбы уже не изменялась – и сегодня мы видим ее такой, какой задумывал ее М.Ф.Казаков.

Южный флигель, выходящий в Армянский переулок, в отличие от северного флигеля, соединен с главным домом усадьбы. За флигелем расположен узкий дворик, изолированный окружающими его корпусами от парадного двора усадьбы. Южный флигель поставлен, в отличие от северного, с отступом от границы домовладения, оставляя свободное пространство между ним и соседним домом по переулку.

Со стороны Армянского переулка южный флигель, как и северный, представляет собою одноэтажное здание в пять осей-окон. Центр фасада, обращенного к переулку, выделен небольшим ризалитом. Характерной приметой архитектуры XVIII столетия, восходящей к раннему русскому классицизму, являются вертикальные ниши для окон. Они видны и на фасаде по переулку, и на стенах, обращенных к усадебному двору. Аналогично декорированы фасады корпуса, соединяющего южный флигель с главным домом, перпендикулярного переулку. Разность в количестве оконных осей с «симметричным» ему северным флигелем усадьбы (соответственно 5 и 7) может указывать на то, что М.Ф.Казаков в 1790-е годы перестраивал под классический канон уже существовавшие строения.

The Wing is a part of the 17 19th centuries homestead, a cultural heritage site of federal significance. The homestead at the Armiansky and Sverchkov Lanes has a long and convoluted history both in terms of ownership and construction. The 17th century chambers that supposedly belonged by the Boyar Miloslavsky have become a core of the homestead main house which subsequently has undergone numerous modifications. In 1790, when the homestead has been bought by the Princes Gagarin family, the famous architect M.F. Kazakov has undertaken its reconstruction in accordance with the canons of the Moscow neoclassical style. He has created the traditional classical composition with the main house set back in the middle of the land plot and symmetrical wings set forward along the frontage of the Armiansky Lane. Later, the homestead was owned by the Tiutchev family (Fiodor Tiutchev, the famous poet also used to live there); later it accommodated various social institutions — from the Gorikhvostovskaya Almshouse to the Nekrasov Social Security House in the 1920s — mentioned by Ilya Ilf and Yevgeny Petrov in the Twelve Chairs novel as the "2nd Starsobes House". The general layout, however, has not changed since. Today we can see it as it was designed by M.F. Kazakov. The Southern Wing facing the Armiansky Lane, unlike the Northern Wing, is connected to the homestead main house. Behind the Wing, there is a small courtyard isolated from the main homestead courtyard by surrounding buildings. The Southern Wing unlike the Northern, is set apart from the plot boundary leaving a free space to the next building on the lane. The Southern Wing on the Armiansky Lane, like the Northern Wing, is a single storey building with five window axes. The center of the facade along the lane has a small risalit. Vertical window niches are one of the distinctive features of the Russian early neoclassical architecture of the 18th century. The niches are present both on the facade along the lane and on the walls facing the homestead courtyard. The facade of the building (at the right angle to the lane) connecting the Southern Wing with the Main House has a similar decor. The difference in the number of window axes compared to the symmetrical Northern Wing (five compared to seven) may indicate that in 1970s, M.F. Kazakov has reconstructed the existing buildings according to the neoclassical canon. Konstantin Mikhailov
Автор статьи: Константин Михайлов
Распечатать статью

Интересное рядом (5)

icon

По сути, это и не площадь вовсе, а пешеходная улица, идущая от Варварки до площади Ильинских ворот, да поросший деревьями склон холма.

пл. Старая
Khokhlovskoye area
icon

Khokhlovskoye area is small. It is located between the Pokrovsky Boulevard and Pokrovsky Gates, on the Boulevard Ring Moscow.

пл. Хохловская
Book Museum
icon
The museum conducts unique work on the design, production, printing and release of handmade books in order to preserve the cultural heritage of Russia. Books that are made by hand in the walls of the museum are works of contemporary book art, which have no analogues in the world modern practice. The dignity of these subjects has been repeatedly confirmed by numerous awards and prizes of the Russian and international book community. A special place in the museum is occupied by a magnificent collection of cursive books of the 19th – 20th centuries and everything related to the culture of writing in Russia. The largest collection of metal fountain pen in Russia has been collected and described - more than 14 thousand samples. The entire chronicle of the country's culture is reflected in the history of the manufacture of Russian fountain pens. Thus, “portrait” feathers were made: “John of Kronstadt”, “Pushkin”, “Tolstoy”, “Turgenev”, “Skobelev”, “Alexander II”, “Admiral Makarov”, a fountain pen dedicated to the miraculous rescue of the imperial family at Borki station 1888, a memorable pen on the proclamation of the Franco-Russian Union Emperor Nicholas II and French President F. Faure, as well as other monuments of fountain pen art from around the world. The museum conducts scientific and historical work and is not intended for mass excursions.
Moscow, Potapovsky lane, 8/12
Kitaj-gorodChistye_prudy
icon
Чистопрудный бул., 23, стр. 1
Kazakov M. F.
icon
архитектор
star-icon
4.4